עיצוב תאורה למטבח

המטבח הוא מרכז הבית ובשנים האחרונות עם תוכניות כמו מאסטר שף ו-MKR יותר ויותר ישראלים מגלים את חדוות הבישול ומבלים זמן במטבח בעשייה. במקביל הפך המטבח לזירת אירוח שוקקת חיים והדגמים הרבים של מטבחים מעוצבים מאפשרים לתכנן מטבח חלומי המותאם למבנה הבית, הסגנון המועדף וצרכי הדיירים לרבות פתרונות אחסון מתקדמים סמויים או גלויים, אי מפנק להפליא, דלפק עם כיסאות בר ועוד תוספות מעניינות ואלמנטים דקורטיביים להשלמת החוויה. התאורה מהווה חלק בלתי נפרד מתכנון ועיצוב המטבח – בכוחה לשנות את פני החדר ולשפר את היכולות במטבח. כיצד תתכננו נכון את התאורה לחלל זה בבית ועל מה לשים דגש בבחירת הגופים למטבח?

מפגשים בחלל מהסוג המואר

נתחיל מכך שלרוב מדובר בתכנון תאורה מעוצבת למטבח המבוסס על שני סוגים של תאורה: רקע, שמעניקה אור כללי לחדר ותאורה משימתית, שהיא למעשה תאורה פונקציונאלית הממוקדת באובייקטים ספציפיים כמו למשל, משטח העבודה, האי, הכיור, הכיריים וכל חלק אחר שדורש אור ממוקד. לכן, חשוב לבחון היטב מראש את התנועה ואת זרימת העבודה במטבח על מנת להחליט מבחינת תנאי שטח, פתחים, מפגש עם אור טבעי וצרכים היכן למקם את הגופים שיאירו באופן כללי והיכן את הגופים שיעניקו תאורה תכליתית ממוקדת מטרה. הגדירו אזורים ייעודיים במטבח שדורשים תאורה תכליתית ונסו לחשוב לפי "שכבות של אור" כך שתיווצר אינטראקציה נעימה בין האור הכללי לאור המשימתי וכן על פי תרחישי תאורה ניתן ליצור ווסת שיאפשר לכוון את עוצמת האור כל פעם לעוצמה המבוקשת, לפי אור טבעי או אור כללי שמשפיע על התאורה המשימתית.
בפועל זה לרוב מתבצע בגופי תאורה מרכזיים וגופי תאורה קומפקטיים נמוכים יותר נקודתיים מהגופים המרכזיים שאחראים על יצירת אור כללי.

אור שיוצר אווירה

החליטו איזו אווירה תרצו שהאור ישרה במטבח בין אם מדובר באור קר שמייצר אווירה שקטה או אור חם יותר שמרכך את התחושה בחלל ותורם לאינטימיות ולחמימות. היום נהוג להטמיע גם גופי תאורה סמויים כמו בארונות ואפילו במגירות שנדלקים בעת הפתיחה של המגירה או מאירים את הארון הפתוח ואת הכלים המעוצבים או את השיש ואפשר בהחלט לבחור גופים קטנים להארת אלמנטים דקורטיביים כחלק אינטגרלי מתכנון המטבח.
מבחינת תנאים פיזיים של החלל – אם מדובר בתקרה נמוכה מומלץ לשקול גופי תאורה סמויים לתקרה ואם מדובר בתקרות גבוהות יחסית אפשר בהחלט לשקול גופי תאורה תלויים או דומיננטיים יותר. חשבו על תאורה שתאפשר תנועה זורמת במטבח ולא תפריע למתרחש וחשבו על פער סביר בין קצה הגוף לגובה השיש שיאפשר ישיבה נעימה מבלי חלילה היתקלות עם הראש של הסועד בגוף התאורה.

שלישייה מנצחת והתאמה סגנונית

במטבחים עכשוויים רבים ניתן לראות שמשתמשים בחלוקה לשלשות וכמו שהמטבח מתוכנן כמשולש הנצחי בין הגישה לכיור, אי, דלפק עבודה וכדומה כך גם גופי תאורה רבים פועלים בשלשות כמו למשל, שלישיית גופי תקרה נתלים מעל האי או הדלפק. התייחסו בבחירת הגופים בין אם מדובר באחד, שלושה או יותר לסגנון העיצובי המוביל במטבח וחשבו אם הגופים ידברו באותה שפה חזותית או להפך, יעניקו טוויסט אחר. למשל, גופים בניחוח כפרי כקונטרסט למטבח מודרני. אפשר להמשיך את השפה מבחינת סוג חומרים (מתכת, עץ וכדומה) או צבעוניות דומה (מונוכרומטית) או להפך – שגוף התאורה במטבח יוסיף טאץ' צבעוני של צבע נועז על רקע של מטבח בגוונים קלאסיים וסולידיים.

בתכנון מטבח משתמשים פעמים רבות ב-LED שנחשבת נורה אמינה, עמידה וחסכונית להפליא המתאימה לכל מטבח.

שתף פוסט:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
דילוג לתוכן